De Allerlaatste etappe.. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Andre Oord - WaarBenJij.nu De Allerlaatste etappe.. - Reisverslag uit Porto, Portugal van Andre Oord - WaarBenJij.nu

De Allerlaatste etappe..

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre

20 Juni 2013 | Portugal, Porto

Nadat we maandag de laatste fietsetappe hadden afgelegd, en de kathedraal hadden bezocht zijn we naar de "huiskamer de lage Landen" gegaan.
Daar gezellig gepraat met de medewerkers van het genootschap en met Mw van Iersel uit Udenhout. Zij woont bijna bij Rinus om de hoek!!
Daarna met gezwinde spoed naar het reisburo om de terugreis te regelen.
En wie komen we daar weer tegen.... Onze vaste caminovrienden Hilde en Bastiaan! Bas(je) heeft weer eens pech met z'n fiets, maar net als bij de andere keren; geen probleem! Zij gaan nog naar Finistere, en daarna naar St Sebastian voor de boottocht naar Engeland, waar zij een PopConcert gaan bijwonen.
Wij zijn inmiddels net te laat bij het reisburo (siesta). Dus dan wij ook maar een break. Aan de overkant is een Burger King, en een lekker frietje met (!) gaat er wel in. De terugreis was daarna snel geregeld.
Na het reisburo zijn we naar ons laatste overnachtingshotel (Mexico)gegaan.
In dat hotel zit ook de firma Soetens waar we onze fietsen en bagage kunnen aanbieden voor transport naar huis. Lekker makkelijk, en geen gesleep met fiesten en koffers op vliegvelden en/of stations.
Nadat we de pientere dame hadden geholpen met het labellen en inkpakken, en uiteraard het afrekeken, zijn we ons gaan opwarmen onder de welverdiende warme douche.
Daarna nog even te voet terug naar het centrum voor wat foto's en ons laatste Pelgrimsmenu.
Pelgrimsmenus's die zijn geweldig. Voor ongeveer 10 euro krijg je een 3 gangenmenu waar je je buikje vol aan hebt!! Gang 1 en gang 2 zijn eigenlijk twee volwaardige menu's, en daarna nog een toetje, dat alles compleet met een fles of karaf tafelwijn!!
De avond weer afgesloten met het vase ritueel van een potje Yatzee!
Deze keer mocht André ook eens een keer winnen, maar aan de dobbelkunsten van Jos kan bijna niemand tippen. Die gooit gewoon wat hij wil hebben!
Nadat we ons dinsdag ochtend hadden opgefrist zijn we nog even een desayunos (ontbijtje) gaan gebruiken. Daarna te voet naar het busstation voor de busreis naar (O)Porto in Portugal. Zodoende heeft Andre toch al weer heel wat kilometers getraint voor de 4Daagse van Nijmegen.
De bus bracht ons vervolgens in 4 uur naar het vliegveld in Porto.
We waren daar om ongeveer 14:00 uur, plaatselijke tijd. Het vliegtuig zou woensdag ochtend om 6:50 uur vetrekken. Dus tijd genoeg om wat rond te kijken, en te hangen.
De roltrappen en de toiletten hebben we heel wat keren gebruikt! Goed dat die gratis zijn!
Uiteindelijk moesten we ook nog ergens een beetje relaxed kunnen zitten dan wel hangen om de laatste nachtelijke uurtjes te kunnen doorbrengen.
De hele Camino heb ik geen pijn aan m'n achterste gehad, maar na uren in een stoel gehangen te hebben begon het toch goed te irriteren. Dus maar een wandeling door de bijna compleet verlaten hal van de het vleigveld gemaakt. De winkels allemaal dicht, en hier en daar wat soortgenoten hangend en liggend op de grond. Je krijgt er haast een daklozengevoel van! Hé.... er staan ook automaten!! Enkele zakjes chips gescoord, en Jos en Rinus verrast!
Rond een uur of vifj nemen de activiteiten dan weer toe, en ook de incheckbalies gaan open.
Nadat we ons hadden aangemeld zijn we naar de vetrekhal gegaan. Daar hebben ons een ontbijtje genomen. en wat gekeken naar de veel te dure "tax-free" producten. Niets gekocht dus. Om 6 uur begon de boarding. We vloegen met Raynair, dus je hebt geen vaste stoel. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De eersten staan dan vervolgens nog eens 30 minuten buiten in de kou. Budget reizen kennen geen slurf!
Wij zijn dus als laatste ingestapt, en de vrije plaatsen opgevuld.
Rond 7 uur begon het taxieen van het vleigtuig, en daarna ging hij keurig door het wolkendek naar hogere sferen. Op naar Nederland waar het die dag mogelijk 38 graden zou worden.
We zaten boven de wolken, en bleven boven de wolken, dus gingen al snel de oogjes toe. En dan gaat zo'n viegreis best wel snel.
Rond 10 uur werd ik wakker van wat turbulentie.. en kennelijk werd de daling ingezet.
Alleen...... rondom Eindhoven lag een zeer actieve onweersbui!!
Het vleigtuig schommelde heen en weer, en het leek wel of we op een romeins karrespoor met kinderkopjes aan het rijden waren. De stuwardes kwam door dat geslinger en gegooi ook plotsklaps bij een passagier op schoot te zitten. Die passagier zat rechts van het gangpad, en Jos zat links........ Met dobbel heeft ie meer geluk.
Nou had Jos het al niet breed, en zag behoorlijk wit tot achter z'n oren.
In eerste instantie bleef het vleigtuig wat op 1000m rondcirkelen, maar op eens was knooppunt Ekkerrijt herkenbaarin beeld, en werd de definitieve landing ingezet. Exact om 10:30 uur stonden we aan de grond.
Ook de piloot was kennelijk blij met het resultaat want een trompetgeschal klonk uit de speakers.
Iedereen was toen wat uitgelaten. De spanning moest men kennelijk toch even kwijt.
Op het vliegveld nog even naar het toitet, en toen rap naar buiten waar onze naasten en vrienden ongeduldig stonden te wachten.
Het was een blij en hartelijk onthaal, waarbij uiteraard de laatste herinneringen werden gedeeld, naast de kussen en de knuffels!!

Zo kwam er een einde aan onze geslaagde camino.
40 dagen hebben wij Jos, Rinus en André als Bikkels met elkaar doorgebracht. 40 dagen 24 uur van de dag samen, lief en leed delend.
Het is allemaal goed verlopen!!
Het was een tocht om nooit meer te vergeten!!
Dat doen we ook niet, en de vele foto's en filmpjes worden ook zeker nog tot een mooie presentatie bewerkt.

Maatjes Bedankt!!! Het was geweldig!!

• 20 Juni 2013 - 12:54

Suis:

Fijn dat jullie weer hier in Nederland zijn. Het was een lange tijd ondanks het bezoek aan jullie in Estella. Wij hebben het daar ook erg naar onze zin gehad met jullie. Andre, ik wil je bedanken voor alle berichtjes die je dagelijks heb verstuurd waardoor wij op de hoogte konden blijven van jullie reis. Goed geschreven met wat humor waardoor het ook erg leuk bleef. Ik vind het een hele prestatie die jullie hebben neergezet en jullie mogen dan ook erg trots zijn op jullie zelf. Klasse hoor!!! Nu weer het oude leventje oppakken en heerlijk nagenieten van deze geweldige ervaring.

• 20 Juni 2013 - 17:52

Jacquie & Theo:

Het was duidelijk te zien dat jullie het met z'n drietjes heel goed hebben gehad met elkaar tot en met het afscheid . een vriendschap om niet te vergeten.
    En ik denk dat ik namens vele volgers ons aan mag sluiten bij de mooie woorden van Suus over de dag etappes. We wisten de laatste 6 weken dagelijks meer van jullie als voorheen in jaren. Bedankt !

Mannen het gaat jullie goed !!

• 21 Juni 2013 - 19:49

Truus En Trudi :

Beste André, Jos en Rinus,
    Jullie hebben de tocht naar Santiago op een fantastische manier afgerond. Hulde en felicitaties. We hebben vaak aan jullie gedacht en ook tussentijds jullie verslagen gelezen. Wij zijn afgelopen dinsdag 17 juni weer thuisgekomen van ons rondje Amboise-DAX via jullie Santiago route, vervolgens langs de Atlantische Oceaan via de Velodyssee route naar Nantes en tot slot van Nantes naar Amboise via de Loire route. We hebben genoten van onze fietstocht, ook al werkte het weer niet altijd mee maar daar weten jullie ook alles van. Leuk dat we jullie op onze tocht zijn tegengekomen.
    Alle goeds toegewenst en hartelijke groeten, Truus en Trudi

• 22 Juni 2013 - 19:22

Rinus:

Van mijn kant ook een reactie. Allereerst iedereen bedankt die begaan is/was met onze fietstocht.
    Ik heb genoten van de tocht en dank Andre en Jos voor het mee mogen fietsen. Het was met hun een onvergetelijke tocht vooral de kennis van Jos over de natuur was erg leerzaam. De prima navigatie van Andre was perfect anders waren we nou nog ergens aan het fietsen. Samenvattend zou ik zo weer met hun delfde tocht ondernemen. Andre en Jos nogmaals bedankt !!

• 27 Juni 2013 - 13:11

Joke En Henk Passier:

Proficiat bikkels.
    Heb met veel bewondering en respect jullie wederwaardigheden en avonturen gevolgd. Niet dagelijks maar toch.......
    Welkom thuis en : wie verre reizen maakt heeft veel te verhalen, dus..........

Nogmaals chapeau.

Henk passier

Andre

5 jaar geleden ben ik met VUT gegaan. De eerste 2 jaren daarvan heb ik als mantelzorger voor mijn vrouw Lies gezorgd. Lies werd ziek, van wat later uitzaaiingen bleken te zijn van borstkanker van 8 jaar daarvoor. Ook zijn we in die periode verhuisd naar ons nieuwe appartement. Samen hebben we de meubels en aanlkledingen uitgezocht en ingericht. Lies heeft daar nog 13 maanden mogen wonen. 2 september 2010 is Lies overleden. Voor ik met VUT ging vond Lies het wel een goed idee om mij naar Santiago de Compostella te laten lopen. Dan loop je mij niet in de weg. Nou wandel ik best graag, maar 2500km in mijn eentje zag ik niet zitten. Na haar overlijden was ik in de daaropvolgende meimaand bij haar vriendin Elly op bezoek. We liepen vanuit Cromvoirt naar 's-Hertogenbosch naar Maria in de Kathedraal Sint Jan om een kaarsje op te steken. Iets wat we voorheen samen met Lies ook altijd deden. Onderweg kwam ook zodoende het Santiago verhaal ter spake. Jos de man van Elly zei toen; "Lopen niet, maar als je gaat fietsen, fiets ik mee!" Jos had de stille wens ooit een keer zo'n tocht te maken. Daar overviel Jos me mee, en ik heb toen om bedenktijd gevraagd. Na enige tijd van nadenken heb ik Jos gevraagd of het aanbod nog geldig was. Jos zei toen natuurlijk, Nu kunnen we het (denken we) nog aan, en hebben we er de tijd en gelegenheid voor. Vanaf dat moment is alles gaan rollen. We hebben goede fietsen aangeschaft. Zijn gaan trainen, en ons gaan voorbereiden. Ook Jos en Elly hadden inmiddels hun huisje in Cromvoirt verkocht, en zijn (tijdelijk) via 's-Hertogenbosch in Helvoirt gaan wonen. De wens van Elly. Ik heb mijn fiets als kenmerk meegegeven "Lies' Determination" Hiermee wil ik Lies eren en gedenken die in haar laatste levensfase, ze wist dat haar leven eindigend was, op een bewonderingsvolle manier haar laatste wensen tot uitvoer wist te brengen. Haar doorzettingsvermogen en volharding, om haar laatste levensdagen op de voor haar kenmerkende wijze te volbrengen, roepen diep respect in mij op. Tot 6 weken voor haar dood heeft Lies nog gewerkt in "haar" Antoniushof. Ik wil, en kan dat niet, haar hierin overtreffen. Voor mij is de komende fietstocht een eerbetoon aan Lies. Haar instelling inspireerd mij. Ik wil onze "camino" niet als een gesponsorde tocht opzetten, maar mocht u ons niet alleen in gedachten en in aanmoedigende teksten willen steunen, dan mag u ten alle tijden een bijdrage storten op rekening 54.40.54.040 t.n.v. Kankerbestrijding Amsterdam. Sta op tegen kanker. Jos heeft zijn fiets "Go For It, Elly" genoemd. Voor Jos gaat een langgekoesterde stille wens in vervulling. Elly geeft hem daarin alle ruimte, en niet te vergeten alle steun. Dit jaar 2013 daags na hemelvaart (10 mei) is het de bedoeliing dat we vertrekken. De traingen verlopen uitstekend, elke week worden er ruim 100km trappend (en happend) en in een goede stemming afgelegd. En ......... we gaan toch met z'n drieën!! Rinus van Son uit Loon op Zand heeft gevraagd of hij met ons mag meefietsen. Rinus zijn partner is om privé redenen moeten afhaken. En aangezien Rinus toch graag de tocht wilde maken heeft hij ons gevraagd mee te mogen fietsen. Na een goed kennismakingsgesprek hebben we besloten dat Rinus met ons mee mag naar Santiago.